Alla inlägg den 11 januari 2021

Av Ronnaskolan Ronnaskolan - 11 januari 2021 10:07

Några av er såg kanske presskonferensen i förra veckan. Där pratade man om att högstadiet nu har möjlighet att ha distansundervisning och att det är huvudmannen som avgör om det ska genomföras, helt eller delvis.

Det poängterades också att skälet till att man skulle kunna utnyttja denna möjlighet är att man som skola inte kan tillgodose behovet av utrymmen som gör att trängsel kan undvikas – fram för allt i allmänna utrymmen, inte främst i klassrum där eleverna är med andra elever som de är med normalt sett.

Huvudmannen – Södertälje kommun, UK, har bestämt att möjlighet finns att låta delar av elevgrupper vara hemma, som hela årskurser till exempel. Kriteriet är att vi inte kan genomföra andra åtgärder som gör att vi undviker trängsel. Det är nu upp till rektor att avgöra huruvida delar av eleverna ska jobba hemma under den närmaste treveckorsperioden, med en vidareplanering för sex veckor.

Efter samtal med olika professioner på skolan är min bedömning att vi inte ska och behöver ha elever hemma, dels för att eleverna på Ronna skulle fara mer illa av att vara hemma än att vara på plats, men också och främst för att vi inte har trångt i korridorer och matsalar. Eleverna i åk 7 och 9 ska fortsättningsvis använda varsin trappa för att komma upp på övervåningen och sina undervisningslokaler, och är separerade med ett glasparti. Vi differentierar tiderna för start på dagen och vid lunch, och har vuxna som ser till att köerna till just maten inte blir trånga. Vi har idag tre matsalar och eleverna sitter glest då varannan stol är borttagen, vilket gör att vi inte har trängsel heller där.

Henrik Ljungqvist
Ronnaskolan