Alla inlägg den 24 november 2020

Av Ronnaskolan Ronnaskolan - 24 november 2020 12:02

201119

Jag vet att vi alla börjar att längta till att få återgå till en mer normal vardag utan Corona och Covid-19. Tyvärr ser det ut som att det kommer att dröja innan vi kan slappna av då vi ser att smittspridningen i Sverige och Södertälje ökar igen. Här kommer ytterligare punkter kring hur vi tillsammans kan bromsa smittspridningen.

• Undvik att gå in i skolans lokaler och hjälp oss minska smittspridningen. Enbart ni som har en kallelse till vaccination eller hälsobesök bör komma till skolan och då bara en vårdnadshavare.

• Ingen av kommunens skolor kommer att kunna bjuda in några familjemedlemmar att fira Lucia eller julavslutning på plats. Vi ska försöka låta er ta del av det som sker på annat sätt.

• Om skolans personal skickar hem en elev på grund av symtom så ska eleven inte komma tillbaka dagen efter.  Folkhälsomyndigheten skriver följande:

”Om barn får symtom som är snabbt övergående, till exempel vaknar och är lite hängiga men redan nästa dag känner sig helt bra, behöver de inte ta ett test för covid-19. Däremot bör de ändå stanna hemma två dygn utan symtom för att vara riktigt säker på att de inte blir sjuk. Därefter kan de gå tillbaka till skolan och andra aktiviteter.”

• Friska barn och elever i ett hushåll där någon är sjuk i covid-19 ska gå till skolan, men ska i övrigt följa förhållningsreglerna. Det innebär till exempel att de inte ska delta i fritidsaktiviteter utanför skolan där det finns smittrisk. Vårdnadshavare som är sjuka bör bara lämna eller hämta barn i skolan om det kan ske utan risk för att andra smittas.

• Skolan har ett ansvar för att hjälpa till med smittspårning. Det innebär att när vi får information om att någon med bekräftad Covid har befunnit sig i verksamheten så är vi skyldiga att meddela vårdnadshavare till barn som kan ha utsatts för smitta. Ni behöver då vara extra uppmärksamma på symtom hos ert barn under de närmsta två veckorna, men friska elever ska fortsatt komma till skolan. Sådana här informationsbrev kommer att publiceras vid varje tillfälle på Vklass.

Tillsammans kan vi stoppa smittspridningen!

Med vänlig hälsning Jenny Stanser, Verksamhetschef grundskolan

<<< November 2020 >>>