Alla inlägg den 29 november 2019

Av Ronnaskolan Ronnaskolan - 29 november 2019 09:57

Hej!

Denna vecka har eleverna i åk. 9 haft nationella prov i svenska och nu är de klara med alla nationella prov del A, jippi! Det är inte många veckor kvar till jullovet, se till att bli klara med alla era inlämningsuppgifter och kompletteringar innan dess.

Frånvarorutiner:

Denna vecka har frånvarosystemet börjat fungera igen. Vi kommer att kontrollera att alla elever i åk. 6–9 närvarar på sina lektioner. De nya frånvarorutinerna har nu påbörjats, dvs. Om eleverna inte är mer än 10 minuter sena kommer det att räknas som ett frånvarotillfälle. Har eleverna fler än fyra frånvarotillfällen på två veckor kommer vårdnadshavare och elev bli kallade på möte med socialpedagog. Om de har frånvaro ytterligare fyra gånger kommer vårdnadshavare och elev bli tillkallade på möte med rektor och mentor. Dessa möten kommer att ske under dagtid.

Nästa vecka:

· 5/12 halv studiedag, eleverna är lediga efter lunch.

Sjukanmälan: Via V-klass eller samtal till skolan före kl. 08.00

Tel. nr: 010-888 70 50

Det här undervisar vi om just nu:

Åk. 7

· Svenska - vi läser boken Alex Dogboy, nästa vecka ska eleverna ha boksamtal.

· Engelska – Vi avslutar hörförståelseavsnittet och börjar med muntliga övningar

· Matematik – vi har avlutat arbetsområdet geometri med ett skriftligt prov.

· SO – Den här veckan har vi börjat jobba med Antiken. Vi kommer inte ha prov på kunskapsområdet. Istället blir bedömningsuppgifterna i början av lektionerna och uppgifterna vi jobbar med på lektionerna om källor extra viktiga.

· NO – Fysik: Vi läser om färger och ögat. Nästa vecka är repetition inför provet v.50

· Teknik -

· Musik - Avstämning gitarr och ackord

· Bild -

· Hemkunskap -

· Idrott –

· Franska -

· Tyska -

· Spanska Lilian -

· Spanska Latifa – Vi har börjat och idag avslutat med kapitel 7 som handlat om månader och årstider. Eleverna har fått lära sig hur man frågar när någon har födelsedag och hur man svarar på frågan. ORDPROV KAPITEL 7 TILL LÄXA FÖR MÅNDAGEN!

· Träslöjd - Arbetet med att bygga en eget designad förvaring fortsätter. Många elever har fogat samman sidorna i förvaringen och fortsätter med “inredningen”, botten, lock och dörrar med gångjärn.

· Textilslöjd - Flera elever börjar bli klara med sin t-shirt och fortsätter med en mindre uppgift fram till jullovet.

Åk. 9

· Svenska – Vi skriver bokrecensioner om Blod rödare än rött.

· Engelska – Vi avslutar “The Perks of being a Wallflower”

· Matematik – denna vecka har vi jobbat med areaskala, volymskala och likformighet. Nästa vecka avslutas området med ett digitalt prov på onsdag för alla klasser.

· SO – vi har fortsatt arbeta med andra världskriget, fokus har varit på händelser under kriget och konsekvenser av kriget. Nästa vecka kommer vi ha fokus på källkritik i historia. Kunskapsområdet kommer att avslutas med ett prov: källkritik i historia. Material i teams.

· NO - Vi kommer att bli klara med sista delen i universum, svarta hålet. Nästa vecka är det repetition inför provet v.50

· Teknik -

· Musik - Inför Lucian, nästan uteslutande.

· Bild -

· Hemkunskap -

· Idrott -

· Franska -

· Tyska -

· Spanska Lilian -

· Spanska Latifa - På måndagen slog vi ihop grupperna eftersom andra läraren inte var på plats, många av eleverna betedde sig väldigt dåligt...De som inte betedde sig vet det själva, de som betedde sig vet också. Därför kunde vi inte göra allt det som var planerat. På fredagen hoppas jag att alla kommer till sina lektioner med en bra attityd. Då fortsätter vi med kapitel 5 och reflexiva verb, som vi började med senast. ALLA SOM INTE HÄMTAT PENGARNA FÖR SINA KAKOR SKALL GÖRA DET SÅ SNABBT SOM MÖJLIGT!!!

· Träslöjd - Eleverna arbetar vidare med sina individuella projekt, där många börjar bli klara. De elever som valt att jobba med ett större arbete och blanda flera material kommer att få möjlighet att fortsätta med detta nästa termin.

· Textilslöjd - Eleverna jobbar vidare med individuella projekt, vi syr nallar eller andra figurer efter egen designidé. Några broderar med korsstygn, andra använder garn till att virka och sticka pannband, halsdukar och mössor. Några elever utvecklar även sina kunskaper inom klädsömnad.

Prov v.49:

Åk. 7:

Åk. 9: Ma-prov, onsdag för alla klasser.

Hälsningar,

Arbetslag 7/9