Alla inlägg den 25 september 2018

Av Ronnaskolan Ronnaskolan - 25 september 2018 09:51

Ännu en fantastisk vecka börjar närma sig sitt slut. Denna vecka hade eleverna halv studiedag på måndagen, det vill säga de slutade efter lunch. Resterande dagar har de haft lektioner som vanligt. Eleverna har haft bedömningsuppgifter och prov under veckan, vilket vi lärare hoppas har gått bra!

Denna vecka skulle även eleverna i åk. 8 få vaccinationer men vi har flyttat fram tiderna till början av oktober, detta på grund av att sjuksköterskan har varit sjuk. Påminner även om att föräldrars medgivande som vi delade ut för eleverna för två veckor sedan måste lämnas in! Detta senast på fredag 28/9. De elever som saknar medgivande kommer inte få sina vaccinationer.

Nya tider för vaccination:

- 8a torsdag 4/10 fm.

- 8b torsdag 4/10 em (efter lunch).

- 8c fredag 5/10 fm (start 8.10...)

Utvecklingssamtal och föräldrarmöte

Nu är dags för utvecklingssamtal och föräldramöte. Som tidigare nämnt kommer vi i år att testa ett nytt upplägg i åk 6-9. Utvecklingssamtalen och föräldramötet kommer att äga rum på samma dag:
tisdagen den 2 oktober.

Vi börjar kl. 16:00 med elevledda utvecklingssamtal i grupp i klassrummen och därefter följs föräldramötet i form av ett öppet hus i matsalen. Där har ni vårdnadshavare tillfälle att tillsammans med ert barn träffa och diskutera direkt med ämneslärarna. Mötet avslutas med lite information av bland annat vår nya biträdande rektor, Mattias Wernqvist.
Viktigt för er att veta är att det inte finns möjlighet till ändringar i tider och dag!

Detta har vi arbetat med denna vecka:

Svenska

Eleverna har fått möjlighet att skriva sina sagor under lektionerna denna vecka. Detta har gått fantastiskt bra och vi ser fram emot att få läsa elevernas sagor. Om ni vill läsa ditt barns saga kan ni göra det via Google Classroom, be gärna de läsa upp sagan för er. Nästa arbetsområde kommer att vara minoritetspråk, vilket vi kommer att påbörja redan nästa vecka.

Matematik

Vi har nu börjat på vårt andra arbetsmoment i matematik för detta läsår, Geometri. Eleverna har lärt sig hur man beräknar arean på rektanglar och parallellogram, s.42-45 i matematikboken. Nästa vecka fortsätter vi med areaberäkningar på trianglar och cirklar.

Engelska

Eleverna skriver uppsatsen God for a day. Denna ska vara klar nästa vecka på fredag.

SO

Denna vecka har eleverna skrivit prov i kunskapsområdet, hur styrs Sverige. Ser fram emot nästa vecka då det dags för nästa kunskapsområde som heter, arbetsliv. De elever som missat att skriva något av proven, får skriva de när det är omprovstillfälle.

Hemkunskap

Eleverna fortsätter arbetsområde Miljö och Livsstil med fokus på Hållbar utveckling. Uppgift (v. 39) finns i Classroom: Bra Mat För Alla. Eleverna borde hinna uppgiften under ordinarie lektion.

För frånvaroanmälan i årskurs 4-9 ringer ni till

Vi ses 2 oktober kl. 16.00!

<<< September 2018 >>>