Alla inlägg den 12 april 2019

Av Ronnaskolan Ronnaskolan - 12 april 2019 10:44

Ännu en vecka har passerat, det har varit en intensiv vecka där eleverna har haft prov och uppgifter som ska vara klara. Vi hoppas att det har gått bra för alla våra fantastiska elever! Nästa vecka är det påsklov - det ser eleverna fram emot. De är lediga fram till v. 17, tisdag (dvs. de är lediga på måndag).

• Påsklov från fredag v. 15 till tisdag v. 17. Eleverna är lediga en hel vecka plus måndag veckan därpå.

• Tisdag v. 17 är det omprovstillfälle för eleverna i åk. 6 och åk.8 Det börjar kl. 08.00 så eleverna som vill skriva omprov har inte sovmorgon. Det är flertal elever som vill skriva omprov i fysik.

• Från och med 24 april börjar Ronnaskolans skolutställning i konstgången i Nova (Lunagallerian, plan 2). Eleverna i åk. 8 och 9 visar i sin utställning handgjorda historiska hjälmar, målningar och teckningar i blyerts inom tvåpunktsperspektiv.

Aktiviteter under lovet

• Måndag den 15 april kommer IUG med SBBK till Ronnaskolans idrottshall.

Aktiviteter basket och dans står på schemat mellan klockan 12-15.

Det kommer att vara minst 2 dansare och 2 basketledare på plats.

• Svenska – Vi är klara med boken Bröderna Lejonhjärta och eleverna har fått göra ett läsförståelseprov. Eleverna kommer även få göra sitting down drama kopplad till boken efter påsklovet.

• SO – Denna vecka har vi börjat med ämnet geografi. Eleverna har fått genom olika övningar studera olika typer av kartor.

• NO – Vi jobbar med kemi och elever har labb övning om periodiska systemet på classroom.

• Teknik - sketchup, bygger hus på nätet.

• Engelska – Eleverna skriver Nationella Prov i Engelska under v.15 Måndag 8/4 är det läs- och hörförståelse och onsdag 10/4 är det en skrivuppgift.

• Matematik – vi har påbörjat ett nytt arbetsområde, enheter och skala. Eleverna har fått träna på hur man omvandlar volym- och viktenheter.

• Musik – Vi jobbar med musikstilar

• Bild –

• Hkk – fokus är på Hälsa och hur man kan äta hälsosamt.

• Idh - Under denna vecka har vi bekantat oss med basketens grundformer.

• SP - Nirvana arbetar med sydamerikas länder. Eleverna lär sig att placera länderna på en karta.

• SP-Lilian : Eleverna arbetar med sydamerikas länder i grupparbete.

• FR 6 - PROV i franska ons 10 april (kunna skriva en presentation om sig själv, namn på färger och frukter. Hörförståelse räkneord 0-20 samt tiotalen upp till hundra.

Prov franska ons 24 april  v. 17 för de elever som inte skrev provet onsdag 10/4.

• Slöjd - Många elever börjar bli klara med sina Prylfack. En del har börjat brodera. Efter påsklovet kommer ett nytt arbetsområde att presenteras.

• Svenska –  Eleverna har skrivit klart sina faktatexter om nordiska språk, dock är det många som ännu inte är klara. Vi har påbörjat arbetsområdet språkhistoria.

• SO – Vi arbetar med källkritik i historia, det är ett kunskapsområde som kommer att avslutas veckan efter påsklovet. Då eleverna skriver ett prov.

• NO –  Kemi, fossila bränslen och energi, det finns labb. system om energi på classroom

• Teknik - skriva labb. rapport om arbetet mellan ljustrafiksignal och microbit. Elever skriver hypotes och genomförande.

• Engelska – Vi arbetar vidare med Speaking and Listening. Eleverna ska debattera ett ämne på engelska för att uttrycka åsikter. Arbetsområdet avslutas vecka 15. Vecka 17 börjar vi arbeta med Instagram som övar skriftspråket.

• Matematik – vi har lärt oss hur man med hjälp av träddiagram beräknar sannolikheten för oberoende och beroende händelser. Efter lovet avslutar vi detta arbetsområde med ett digitalt prov i kunskapsmatrisen.

• Musik –  Åk 8 kommer få en interaktiv uppgift om populärmusik som alla tillsammans och individuellt ska jobba med. Vi kommer jobba under lektionstiden.

• Bild -

• Hkk – Miljö och Livsstil. Hur vår livsstil och våra matval påverkar miljö och klimat - och vad vi kan göra åt det.

• Idh - Under denna vecka har vi bekantat oss med basketens grundformer.

• SP- Nirvana. Eleverna arbetar med sina presentationer om spansktalande länder. De har fått välja att arbeta i grupp eller enskild och ska redovisa sina presentationer efter påsklovet.

• FR 8 - Vi ser filmen “Jamais contente” denna vecka och jobbar med frågor om filmens innehåll och vissa termer (redoubler, métro, vouvoyer). Alla frågor ska vara besvarade i slutet av fredagslektionen före påsklovet.

• Slöjd - Eleverna arbetar vidare inom klädsömnad och med stretchiga tyger. De syr ett par shorts med en eget designad detalj.

Åk 6:  Franska v.17 24/4.

Åk 8:  So prov i historia, källkritik. 8a torsdag, 8c torsdag, 8b torsdag. Matte-prov torsdag.

<<< April 2019 >>>