Alla inlägg den 8 april 2019

Av Ronnaskolan Ronnaskolan - 8 april 2019 07:49

Vecka 15

Hej!

De nationella proven för åk 9 fortsätter och i veckan är det prov i engelska, både tisdag och torsdag från kl. 09.00 fram till lunch. Viktigt att eleverna kommer utvilade och att de ätit frukost innan.

• Information från Kostenheten;

Vi i Kostenheten har bestämt att följa dem uppdaterade riktlinjerna enligt kommunensKostpolicy

Från och med vecka 15  kommer vi i Ronnaskolan att erbjuda Specialkost endast till dem eleverna som inte kan äta av den ” vanliga maten  p g a medicinska skäl  d. v. s. har läkarutlåtande eller dylikt  grundad på allergi, intolerans etc….

Detta betyder att vi inte kommer att tillhandahålla med Specialkost av religiösa eller etiska skäl som t ex Vegankost, Fasta-mat eller fläskfri kost.

Däremot kommer det att finnas alternativ rätter som kan väljas mellan dagligen -  t ex Vegetariskkost, dagens soppa samt matig salladsbuffé

• Viktig busskortsinformation för ht -19 till alla föräldrar.

Det nya är bla att alla som behöver busskort skall ansöka innan 31/4 för att de ska hinna beviljas innan skolstarten i höst.

Ni som behöver busskort måste söka busskort nu och all kontakt angående busskorten ska  ske via kontaktcenter på stadshuset eller via kommunens hemsida med e-legitimation. All information finns i dokumentet längst ner i veckobrevet, läs igenom det.

Expeditionen kommer inte att få dela ut några busskort till hösten utan det sker endast centralt.

Sjukanmälan: Samtal till skolan före kl. 08.00

Tel. nr:  08-523 013 59

Det här undervisar vi om just nu

Åk 7:         Svenska – Boksamtal och skrivuppgift kopplad till skönlitterär bok.

SO – Samhällskunskap: Lag och rätt

NO – Bakterier och virus - Granska källor

Bild –

Musik - Ensemblespel & musikeffekt. Instrument uppgiften ska lämnas in     senast fredag

Engelska – Reading - Diary of a Wimpy Kid

Matte –  Procent

Moderna språk - Franska : fortsätter med frukter och färger

Åk 9:         Svenska –  Läsa klart boken “Blod rödare än rött”

SO – Religion: Nyreligiösa rörelser

NO –  Genetik: Bioteknik och Genteknik-  GMO - Granska källor

Bild -

Musik – Sjunga i kör och musikeffekt. Histori uppgiften ska lämnas in.

Engelska – Nationella Prov - Hörförståelse, Läsförståelse och Skrivning

Matte – Statistik och Sannolikhet

Arabiska –

Slöjd- Uttryck

Moderna språk - FRanska : muntliga redovisningar

Prov i veckan

Alla:   Omprov på onsdag 8.00

Åk 7:   So och svenska- både muntligt och skriftligt.

Åk 9:   NP engelska- tisdag och torsdag kl 09.00

Ny rutin för skolskjuts läsåret 2019-2020

Hej,

Inför höstterminen 2019 ändrar vi rutinen för hur du ansöker om skolskjuts. Skolskjutsen kan gälla för hela skolåret eller enbart för vintersäsong. Den nya rutinen innebär att du som vårdnadshavare måste skicka en ny skolskjutsansökan inför varje läsår oavsett om du tidigare beviljats skolskjuts för ditt eller dina barn och oavsett anledning till skolskjuts. Om ingen ansökan skickas in kommer ingen handläggning ske inför läsåret.

Södertälje kommuns definition av skolskjuts

Skolskjuts beviljas i första hand i form av busskort med allmänna färdmedel, därefter upphandlad skolskjuts i särskilda fordon alternativt självskjutsning och gäller elever folkbokförda i Södertälje kommun när eleven går i kommunal eller fristående grundskola, grundsärskola eller gymnasiesärskola inom Södertälje kommun.

När kommunen fattar beslut om skolskjuts baseras det på avståndet mellan hemmet och den skola som ligger närmast elevens folkbokföringsadress oavsett om eleven går på den skolan eller på en skola längre bort.

Information om reglerna i sin helhet finns på kommunens webbplatswww.sodertalje.se. Välj först Skola och förskola, sedan Grundskola och Skolskjuts.

Förhandsprövning

Det finns möjlighet att få beslutet förhandsprövat via länk på kommunens webbplatshttps://service.sodertalje.se Välj först Skola och förskola och sen Förhandsprövning av skolskjuts. Prövningen visar om en elev har behov av skolskjuts med anledning av färdvägens längd mellan hemmet och skolan eller med anledning av trafikförhållandena längs färdvägen. Prövningen visar inte om eleven har behov av skolskjuts med anledning av en funktionsnedsättning eller andra särskilda skäl. Förhandsprövningen innebär inte att du skickar in en ansökan utan bara att du får en indikation på om ditt barn är berättigat skolskjuts eller inte.

Ansökan

För att ansöka om skolskjuts behöver du skicka in en ansökan via e-tjänsten som finns påhttps://service.sodertalje.se välj först Skola och förskola och sen Ansökan om skolskjuts. Om du inte kan logga in med e-legitimation kan du vända dig till Kontaktcenter i Stadshuset så kan de hjälpa dig med ansökan. För att ansökan ska bli giltig krävs att båda vårdnadshavarna legitimerar sig och skriver under ansökan.

Ansökan om skolskjuts måste ha kommit in till utbildningskontoret senast 31/4 2019 för att ditt barn ska garanteras skolskjuts från läsårsstart. Om ansökan inte inkommer i tid kan det dröja upp till en månad efter terminsstart innan barnets skolskjuts kommer igång. Detta beror på att det redan lagda körschemat inför skolstarten måste justeras och anpassas till nya resenärer efter terminsstart om det gäller särskilt fordon.

Om det sker förändringar gällande folkbokföringsadress, växelvis boende, byte av skola eller dylikt efter att ansökan skickats in måste dessa förändringar mejlas in till skolskjuts@sodertalje.se Förändringar kan även påverka tidigare fattat beslut om skolskjuts.

Vid frågor kring skolskjuts eller frågor kring beviljandet av skolskjuts kan ni mejla skolskjuts@sodertalje.se eller kontakta Kontaktcenter på 08-523 010 00.

Med vänlig hälsning,

Tina Hammarström