Alla inlägg den 28 mars 2019

Av Ronnaskolan Ronnaskolan - 28 mars 2019 10:38

En lugn vecka har passerat. Eleverna i åk. 8 är iväg på prao och vi hoppas att det går bra för alla våra fantastiska elever. Vi lärare har antingen besökt eller ringt praoplatsen för att se hur det går för eleverna och alla är nöjda!

• Simning börjar v. 14 med start på torsdag 4/4 för åk. 6. Eleverna samlas utanför matsalen kl. 07.30 Två lärare följer med eleverna till Sydpoolen.

• Ta-igen-dagen är den 4/4. Eleverna har möjlighet till att ta igen sådant som de ligger efter i, de har även möjlighet till att fördjupa sig i ytterligare i ett ämne.

SODenna vecka har vi arbetat med kunskapsområde som heter historik källanalys. Eleverna har fått lära sig vad historisk källanalys är och hur man jobbar med det.

NOvi har börjat med kemi och vi läser om hur vi är säkra på labben.

EngelskaVi arbetar med texten “What’s out there?” från Textboken och fokuserar på läs- och hörförståelse. Uppgifterna finns i Google Classroom.

Matematikvi har denna vecka jobbat med negativa tal och stora tal, hur man skriver tal upp till miljontal. Vi har dessutom repeterat hur vi multiplicerar hela tal och decimaltal genom uppställning.

Hkk – Vi lär oss mer om Hälsa och hur mat påverkar vår hälsa.

Idh - Vi har arbetat med racketsport under denna vecka.

SP - Nirvana Eleverna skriver provet under v.13 Och då jobbar vi med kroppsdelar, verbet doler= att ha ont och läsförståelse.

FR 6 - Vi arbetar med att repetera inför provet v.14 : kunna berätta muntligt och skriftligt om sig själv och sin familj; namn på färger och frukter; räkneord 0-100.

Svenska –  Eleverna arbetar med källkritik som är kopplad till arbetsområdet “nordiska språk”. De ska lämna in två uppgifter som är kopplade till källkritik senast söndag, v. 12 kl 23.59  Har de inte lämnat in dessa uppgifter, måste de göra det så fort som möjligt! Det är flera elever som ännu inte har lämnat in uppgifterna.

SO Denna vecka har eleverna varit på PRAO. Vi kommer fortsätta att arbetat med kunskapsområdet historieanvändning med fokus på amerikanska revolutionen under vecka 14. Kunskapsområdet kommer att avslutas med ett prov.

NOVi har börjat med kemi och läser om kol och kolföreningar.

Teknik - Eleverna har lärt sig programmera micro:bit, de ska börja med första uppgiften (bygga en trafiksignalsystem).

EngelskaViarbetar med ett arbetsområde som heter “Speaking and Listening”. Eleverna övar sig på att prata och beskriva olika saker samt hörförståelse. Detta kommer att avslutas med en debatt.

SP- Nirvana eleverna är på prao.

FR 8 - Eleverna är på prao. De elever som inte skrev provet v.12 ska göra det fredag v. 14. Regelbundna ER-verb, oregelbundna être och avoir, länder, nationaliteter, språk, uttryck för att kunna skriva ett brev mm (allt står i “provinfo” och i ett särskilt anpassat övningshäfte)

Matematikvi har påbörjat ett nytt arbetsområde, sannolikhet. Vi har tittat på hur vi räknar ut sannolikheten för att något ska inträffa. Ex, Hur stor är sannolikheten att slå en sexa med en sexsidig tärning?

Musik –  Teori: Notsystem. praktik: De har lärt sig stämma gitarr och ukulele, de ska börja öva spela några enkla övningar och musikeffekt pågår som vanlig.

Bild - Startar nytt arbetsområde med hjälmar som ska byggas.

Hkk

Idh - Vi har arbetat med racketsport under denna vecka.

Åk 6 har prov i franska onsdag 3 april v. 14

Prov i historia 8a tisdag, 8b fredag, 8c onsdag.

Sara Oktay

<<< Mars 2019 >>>