Alla inlägg den 15 mars 2019

Av Ronnaskolan Ronnaskolan - 15 mars 2019 11:00

Denna vecka har eleverna i åk. 8 varit i Romme, det var otroligt roligt och många av våra elever lärde sig åka skidor på endast några timmar. Vi är väldigt stolta över dem! De skötte sig även helt exemplariskt. Alla elever har även haft halv studiedag vilket de troligtvis uppskattade.

• De elever som fastar behöver informera sin mentor som sedan kommer kontakta matsalen så att det finns tillräckligt med mat till er. Eleverna ska inte utesluta mat helt, det är inte lämpligt ur hälsosynpunkt. I de fall detta kommer upp kommer mentor att kontakta hemmet.

• Denna vecka kommer mentorer kontakta vårdnadshavare om eleven är rödmarkerad i något ämne.

• Påminner igen om att det är prao v. 13, eleverna måste hitta en praoplats snarast!

SO – Denna vecka har vi arbetat med kunskapsområde som heter historiebruk, hur använder vi historia. Samtala gärna hemma och fråga om vilka exempel vi pratat om. Nästa vecka har eleverna prov.

NO – vi har börjat med kemi och vi läser om hur vi är säkra på labben.

Engelska – Vi arbetar med texten “What’s out there?” från Textboken och fokuserar på läs- och hörförståelse. Uppgifterna finns i Google Classroom.

Matematik – vi har avslutat arbetsområdet algebra med ett skriftligt prov. Nästa arbetsområde är inom taluppfattning. Vi ska arbeta med stora tal, negativa och positiva tal.

Musik –

Bild –

Hkk –

Idh - Vi har arbetat med racketsport under denna vecka.

SP - Nirvana Vi arbetar med att repetera inför provet v.12 Och då jobbar vi med kroppsdelar, verbet doler= att ha ont och läsförståelse.

FR 6 - Vi arbetar med att repetera inför provet v.14 : kunna berätta muntligt och skriftligt om sig själv och sin familj; namn på färger och frukter; räkneord 0-100.

Svenska –  Eleverna har påbörjat arbetsområdet “Nordiska språk”.

SO – Har nu avslutat kunskapsområdet historisk referensramar. Nästa vecka börjar vi med kunskapsområdet historiebruk.

NO – Vi har börjat med kemi och läser om kol och kol föreningar.

Teknik - Eleverna har lärt sig programmera micro:bit, de ska börja med första uppgiften (bygga en trafiksignalsystem).

Engelska – Vi avslutar novellen “ Give the Boy a Gun” och kommer att gå igenom karaktärerna. Detta kommer att mynna ut i ett skriftligt prov v.10 där eleverna kan visa vad de förstått. V 11 startar vi ett nytt arbetsområde som heter “Speaking and Listening”

SP- Nirvana Vi repeterar inför provet v12. Och då jobbar vi med matord, verbet querer= att vilja ha, att fråga priset på en matvara och läsförståelse

FR 8 - Vi arbetar med att repetera inför provet v.12 Regelbundna ER-verb, oregelbundna être och avoir, länder, nationaliteter, språk, uttryck för att kunna skriva ett brev mm (allt står i “provinfo” och eleverna får jobba i ett särskilt anpassat övningshäfte)

Matematik – vi har avslutat arbetsområdet Bråk och procent med ett skriftligt prov. Nästa vecka ska vi börja med sannolikhet.

Musik –  Teori: Notsystem. praktik: De har lärt sig stämma gitarr och ukulele, de ska börja öva spela några enkla övningar och musikeffekt pågår som vanlig.

Bild - Startar nytt arbetsområde med hjälmar som ska byggas.

Hkk –

Idh - Vi har arbetat med racketsport under denna vecka.

Prov i historia, alla klasser skriver provet på fredag.

Åk 6 har prov i tyska onsdag 20 mars  v. 12

och spanska 6a tisdag 19:e och 6b Nirvanas grupp på onsdag den 20:e mars  v. 12