Alla inlägg den 22 februari 2019

Av Ronnaskolan Ronnaskolan - 22 februari 2019 11:43

Ännu en fantastisk vecka har passerat. Nästa vecka har eleverna sportlov och är lediga hela veckan. De börjar igen v. 10, på måndag den 4 mars enligt schema.

• Föräldramöte/utvecklingssamtal 19/2. Tack alla ni som närvarade! De vårdnadshavare som inte närvarade kommer få ett till tillfälle inom kort.

• Påminner ännu en gång om att eleverna i åk. 8 behöver tänka ut var de vill ha praktik och fråga om en praktikplats inom kort. De ska ut på praktik hela vecka 13.

• Vi kommer erbjuda lovskola under sportlovet under tre dagar i ämnet svenska. Om vi har någon elev som vill gå, får de gärna tala med Sara. De elever som har blivit erbjudna en plats behöver lämna in lapparna innan sportlovet!

• Byte av skola till höstterminen 2019. Vårdnadshavare som så önskar, har möjlighet att ansöka om byte av skola för sina barn. Ansökan görs via e-tjänsterna på sodertalje.se/mina skolval och ska göras senast den 20 mars. https://service.sodertalje.se/oversikt/overview/280

SOdenna vecka fortsätter vi med kunskapsområdet, stormaktstiden. Eleverna har arbetat med olika övningar i classroom, övningarna handlar om olika orsaker och konsekvenser till händelser under stormaktstiden.

NOvi har börjat med kemi och vi läser om hur vi är säkra på labben.

Engelska

Matematikdenna vecka har vi jobbat med likheter, ekvationer och uttryck. Under sportlovet kan eleverna göra klart sina quizz på studi.se. Efter lovet ska vi fördjupa oss i förenkling av uttryck och ekvationslösning.

Musik –

Bild –

Hkk –

SP - Nirvana  Vi har arbetat med att repetera siffror och kroppsdelarna samt övat på verbet doler= att ha ont. Eleverna lär sig att skriva enkla meningar som me duele la cabeza=jag har ont i huvudet.

Svenska –  Eleverna läser boken Stjärnlösa nätter av Arkan Asaad. Eleverna arbetar samtidigt med läsloggen. Läsloggen ska vara klar senast på söndag 24/2 kl. 23.59 Efter sportlovet kommer vi ha boksamtal.

SO Denna vecka har eleverna fortsatt sitt arbete med industriella revolutionen, kunskapsområdet handlar om historiska referensramar. De har haft olika övningar i classroom som handlar b la om maktskifte och hur det var att leva under den tiden i Sverige.

NO – Vi har börjat med kemi och läser om kol och kol föreningar.

Teknik - Vi jobbar med Micro-bite

EngelskaVi avslutar novellen “ Give the Boy a Gun” och kommer att gå igenom karaktärerna. Detta kommer att mynna ut i ett skriftligt prov v.10 där eleverna kan visa vad de förstått.

SP- Nirvana Vi börjar med ett nytt kapitel. Eleverna lär sig att prata om vad de har för uppgifter hemma. Vi repeterar presens=nutid

Matematikdenna vecka har vi lärt oss hur vi multiplicerar och dividerar bråk. Under sportlovet kan eleverna göra klart sina quizz på studi.se. Efter lovet ska vi fördjupa oss i procentberäkningar.

Musik –

Bild -

Hkk –

Åk 6:  Alla klasser skriver prov i historia fredag v. 10.

Åk 8:  Läsloggen ska vara klar på söndag v. 8 kl. 23.59 Vi kommer ha boksamtal v. 10.

<<< Februari 2019 >>>