Alla inlägg den 18 januari 2019

Av Ronnaskolan Ronnaskolan - 18 januari 2019 08:42

Nu är skolan och undervisningen igång igen och eleverna är tillbaka från jullovet. Denna vecka fick vi reda på att eleverna i åk. 9 på Ronnaskolan har bäst betyg efter höstterminen i hela Södertälje kommun, grattis till våra fantastiska elever och pedagoger! Vi är otroligt stolta över allihopa.

• TL-möte på fredag 18/1 klockan 14.00 i chillhallen.

• Vi vill informera er om att om vi ser elever röka på skoltid kommer vi att posta en “rökningsblankett” till vårdnadshavare.

• Utvecklingssamtal/föräldramöte kommer äga rum innan sportlovet, tid och dag återkommer vi med.

Svenska – i svenska arbetar vi med reklam. Eleverna arbetar i grupp och ska tillsammans skapa en reklamfilm om en produkt eller vara som de har skapat. De ska skriva manuset och information om sin reklam i programmet book creator.  Elevernas book creator och reklamfilm ska in senast v. 4 på fredag.

SOi religionskunskap arbetar vi med buddhismens livsregler. Detta gör vi genom att titta på film, olika övningar som ni kan ta del av i classroom. Nästa vecka skriver eleverna ett p

NOeleverna arbetar med värme.

Engelskaeleverna läser boken Diary of wimpy kid och svarar på frågor kopplad till boken.

Matematikdenna vecka har vi jobbat med olika lägesmått. Vi lärt oss hur vi beräknar medelvärde, median och typvärde. Nästa vecka avslutas detta område med ett skriftligt prov.

Musikeleverna lär sig spela låten “Blinka lilla stjärna” på piano.

Bildarbetar med att rita streckgubbar, syftet är att så småningom utveckla dessa till streckgubbar som “går” och som har kläder på sig.

Hkkarbetar med köksredskap och lär sig vad redskapens namn är. De kommer ha förhör på detta så småningom.

Svenska –  i svenska arbetar vi med skönlitteratur. Vi läser boken Stjärnlösa nätter i helklass och diskuterar tillsammans om bokens handling, karaktärer osv. Eleverna arbetar även enskilt med en läslogg som innehåller blandade frågor och punkter kopplade till boken.

SO i religionskunskap arbetar vi med religionen buddhismen, denna vecka har det varit fokus på urkunder och livsregler. Nästa vecka skriver eleverna prov: 8a tisdag, 8b torsdag och 8c onsdag.

NOarbetar med energi.

Engelskai engelska arbetar vi med Inventions. Det är en muntlig uppgift som de ska presentera vecka 4 i små grupper. De ska välja sin egen uppfinning som de ska presentera med hjälp av enbart bildstöd.

Matematikvi har efter lovet fortsatt arbeta med olika samband. Hur ser ett proportionellt samband ut? Och kunna beskriva olika linjära samband med hjälp av en formel. Nästa vecka ska eleverna utföra ett digitalt prov på kunskapsmatrisen.

Musik

Bild - I bild jobbar vi med tvåpunktsperspektiv, detta kommer att hålla på i ca 6-7 veckor. Eleverna väljer en av tre utvalda Youtubeklipp och försöker att skapa ett hus med färger och bakgrund på A3 papper med hjälp av tvåpunktsperspektivs-tekniken.

HkkEleverna arbetar med recept, de lär sig hur de ska läsa av recept och hur man skapar egna recept utifrån endast en bild på måltiden.

Åk 6:  alla klasser skriver prov i so på fredag.
Matteprov, 6a på torsdag och 6b+c på fredag.

Åk 8:  prov i so: 8a tisdag, 8b torsdag och 8c onsdag.
Matteprov på torsdag för samtliga klasser.

Av Ronnaskolan Ronnaskolan - 18 januari 2019 08:35

Exklusivt förbokningserbjudande för skolungdomar!

Lördag 16 februari blir det gratis hockey och födelsedagsfest i Scaniarinken. Det kommer bli en heldag i Scaniarinken som börjar med skridskodisco före match för de mindre och avslutas med SSK-festen för de äldre – då vi tillsammans firar SSK 117 år med ett rejält party, härlig stämning och livemusik i gallerian till sent på natten!

Genom den här bokningssidan ger vi dig som elev i Södertäljes skolor chansen att förboka din fribiljett innan alla andra för att garantera dig en sittplats i Scaniarinken. Du kan förboka din plats t o m 31/1. Därefter öppnar vi upp förbokningen för allmänheten och det är då först till kvarn som gäller. Så vi från SSK skulle uppskatta om ni kunde hjälpa oss att sprida denna länk bland era elever/föräldrar så att så många som möjlighet får chansen att gå på hockey gratis. Alla är varmt välkomna och vi är tacksamma för er hjälp.

Du kan som mest förboka fyra biljetter per person, så passa på att ta med familjen på match. Är ni fler i sällskapet registrerar de andra i sällskapet sina egna beställningar.

Denna bokningssida stänger 2019-01-31 kl. 23:59

Magnus Karlsson